Kerkuittreding? Al goed en wel, maar hoe zit het bij de buren?

20 09 2010

De Humanistisch-Vrijzinnige Vereniging  ontvangt de laatste weken veel aanvragen voor kerkuittreding of ontdoping (cf. http://www.h-vv.be/Kerkuittreding). Het betreft hier wel te verstaan telkens het uittreden uit de Rooms-Katholieke Kerk. En dat stemt ons tot nadenken.

HVV vraagt zich nu af hoe dat er in andere godsdiensten of levensbeschouwingen aan toe gaat. Kan je ook uit de protestantse kerk treden? Kan je stoppen met jood zijn? Kan je eigenlijk weglopen uit de islam? En eens vrijzinnig, altijd vrijzinnig?
Veel religies hebben daar moeite mee. Een interpretatie in de islam bijvoorbeeld zegt dat elk kind van nature ‘in fitrah’ geboren wordt, lees ‘als moslim’. Hoe kan je dan ‘uit jezelf’ treden? Wel, niet natuurlijk, tenzij met bovennatuurlijke gaven. Trouwens, in de islam staat op geloofsafvalligheid of apostasie gewoon de doodstraf. En door fundamentalistische moslims wordt die nog uitgevoerd ook.

Vrijzinnigen vinden zelfbeschikking een belangrijke waarde. Mensen moeten in de vrijheid en verantwoordelijkheid gesteld kunnen worden om zelf keuzes te maken en beslissingen te nemen omtrent de belangrijke dingen van het leven. Van zelfbeschikking is er bij het doopsel kort na de geboorte geen sprake. Levenslang veroordeeld zijn tot de islam lijkt ons nu ook niet bepaald de meest gelukzalige toestand. HVV vindt dus dat er gerust een ingang mag zijn, maar dat er absoluut ook een uitgang moet zijn.

Daarom roepen wij iedereen op om:

  • ons informatie en tips te geven over de manier van uittreding in andere godsdiensten en/of levensbeschouwingen.
  • ons ervaringen mee te delen omtrent uittredingen.
  • ons jullie mening te kennen te geven over kerkuittreding in het algemeen.

Je kan je kennis/ervaringen hier delen op onze blog, maar je kan ons desgewenst ook rechtstreeks aanschrijven via bjorn.siffer@h-vv.be.

Peter Algoet, coördinator HVV

Acties

Information

5 responses

20 09 2010
Pieter Bonte

Een erg welkom, enthousiasmerend signaal, dit! Kennis vergaren over de mogelijkheden tot in- en uittreding in eender welke levensbeschouwing te lande, dat is ook hetgeen we deze zomer met de Gentse vrijdenkerskring ’t Zal Wel Gaan hebben besloten. Het is duidelijk dat de tijd rijp is om ons hierover grondiger te informeren, en onszelf los te wrikken van de historisch perfect legitieme, maar vandaag toch al te eenzijdige aandacht voor het katholicisme. Hoera, en avant!

Ik zie het nog steeds zoals ik het enkele maanden geleden in een opiniestukje schreef:

Ontdopers varen exclusief tegen de Kerk uit, en is dat niet al te braafjes? Het wordt niet aangedurfd om consequent ook voor ‘moskee-uittreding’ e.d. te pleiten, kortom: voor gewetensvrijheid voor iedereen. Het is waar: zelfs de vrijgevochten geuzen, anders zo glunderend, zie je zich wegstoppen achter smoesjes als ‘jamaar, dat is niet onze traditie’ of ‘minderheden krijgen het al zo hard te verduren’. Maar onderhuids zie je vooral de angstreflex spelen: ‘oeioei, dáár waag ik mij niet aan’. Voor deze lankmoedigen en lafhartigen blijft de diepe wijsheid te wazig: quand les dégoûtés s’en vont, il n’y a que les dégoûtants qui restent – en het forum wordt ontvolkt ten gunste van haatzaaiers aan beide kanten.

Dit is krek de analyse die we bij ’t Zal Wel Gaan – ’s lands oudste vrijdenkersvereniging – hebben gemaakt. Gedaan met louter ontdopen, anti en op de koop toe louter antikatholiek. Met de lente laat een nieuwe, zoete bries zich voelen. We verzoeten en verbreden het gebeuren, en bereiden een ‘dag van gewetensvrijheid’ voor. Centraal staat de oproep om je als individu op basis van een eerlijk gewetensonderzoek in of uit te schrijven in eender welke traditie. In de kretologie van VUB en UGent: we bepleiten het recht op redelijke eigenzinnigheid, en de plicht om te durven denken. Logisch uitvloeisel daarvan is een rotsvaste kritiek op alle eventuele dreigementen of dwang om iemand tot een denkbeeld te bekeren of erin gevangen te houden.

5 10 2010
Lieven Van Belle

Beste Pieter,

Ik had het zelf niet beter kunnen formuleren dan in je opiniestukje.

Als nochtans trouwe fan van eerst het “Leugenpaleis” en daarna het “Peulengaleis”, had ik het destijds bijvoorbeeld moeilijk met “Koken met Jezus”. Ik ben niet vies van een beetje churchbashing – au contraire – maar kwam tot de vaststelling dat het weer zo nestbevuilend eng bleef. Waarom in de volgende afleveringen geen “Barbecuen met Mohammed” of “Stonegrillen met Boeddha”? Dat is blijkbaar altijd een brug te ver.

24 09 2010
Patrick Rentmeesters

Een vraag van een Facebookvriend. Iemand tips?

Ik probeer te weten te komen in welke parochie ik gedoopt ben destijds en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Arrogantie troef bij een bepaalde pastoor, die lacht mij gewoon uit. Volgens hem heb ik het trouwboekje van mijn ouders nodig en dat heb ik niet. Mijn ouders zijn gescheiden enkele jaren na mijn geboorte, mijn vader is al 16 jaar overleden, mijn biologische moeder is haar moederrechten kwijt en mijn pleegmoeder kan mij niet helpen. Wat kan ik nog doen?

Groeten,

30 09 2010
Björn Siffer

Misschien kan je een precedent scheppen, Patrick, en langs juridische weg je ontdoping en je informatie afdwingen? Ik heb de vraag alleszins al gesteld aan een bevriende advocaat, ik wacht op zijn antwoord. Wordt vervolgd!

22 02 2011
m.kuhn

Zo moeilijk is dat toch niet? Als je er op een gegeven moment van overtuigd bent dat de god van de bijbel of de koran of wat dan ook niet bestaat, dan zeg je toch gewoon: ,,Schrijf mij maar uit,,. Nooit meer last van opdringerige praatjes, behalve van de Jehova- getuigen….. En je hebt de Islam en de Islam hé… Alleen is de discrimenerende en /of fascistische blondy daar nog niet achter. Hij zou alle geloven eens goed door moeten nemen, hoe hersenspoelend en geestelijk misdadig ze kunnen zijn. En eens een paar goede boeken moeten lezen ipv zijn angst alleen op de Fundamentalistische Islam te projecteren. En zijn aanhangers met hem….

Geef een reactie

