Hoe een feuilleton als een bedreiging wordt ervaren

19 09 2008

Mohannad, de held van de ontzettend populaire Turkse tv-soap ‘Noor’, verleidt sinds vier maanden de vrouwelijke kijkers in het Midden-Oosten, gaande van de Gazastrook tot de Saudische hoofdstad Riad.  De vrouwen zijn enthousiast over het gedrag van de held, die steevast lief, romantisch en een steunpilaar is voor zijn vrouw, dit in tegenstelling tot heel wat mannen in conservatieve islamitische landen.  Het beeld van het huwelijk als een partnership tussen gelijken klinkt dan ook als muziek in de oren van vrouwen die nog al te vaak uitgehuwelijkt worden of beperkt in hun ontplooiing, omdat ze bijvoorbeeld niet buitenshuis mogen werken.

Het is dan ook niet toevallig dat islamitische geestelijken de soap ‘aanvallen en gelovigen aansporen om ze links te laten liggen.   Een parlementslid van de fundamentalistische Hamas en predikant in de stad Nabloes klaagde zelfs dat hij de soap onverzoenbaar acht met islamitische waarden en tradities..

Het succes van de soap zit hem erin dat het zich afspeelt in een islamitisch land, waardoor kijkers zich sterker met het verhaal identificeren dan bij westerse tv-programma’s het geval is. De personages respecteren dan wel de ramadan en het gearrangeerde huwelijk, maar tegelijk projecteert het verhaal seculiere vrijheden.
De soap is momenteel hoe dan ook een hit, maar welk effect ze op langere termijn kan hebben, is uiteraard onduidelijk.

Advertenties

Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: