Ook Camps tegen censuur

30 05 2008

In De Morgen van 15 april reageert Hugo Camps fel op de nieuwste trend onder burgemeesters om zich met eender wat te bemoeien en te pas en onpas zaken te censureren of te verbieden. “Vijftig jaar na Expo heeft de burgemeester van Borgloon de tepel van een naakte dame afgeplakt. Kunst of geen kunst: openbare zedenschennis! Nee, hij is niet van CD&V, hij is van Open Vld. (…) Een blote tepel in Vlaanderen. Dan worden burgemeesters wakker. (…) De gêne van het naakt, mij is het ingebrand. Natuurlijk heb ik mijn moeder nooit naakt gezien. Mijn dochters ook niet. De tepel als openbaring: je kon er alleen kennis van nemen op vreemde bodem. Met dank aan Antonioni en Godard. Aan fotografie. Aan Hugo Claus. Aan hoeren. Naakt: een cinematografische ervaring, virologische architectuur. Ik ben nu ouder dan mijn ouders ooit geweest zijn. Het recht op een blote tepel laat ik niet meer afnemen door een beëdigde knotwilg uit Borgloon. Wordt het niet zo langzamerhand tijd om eens ferm te roepen: ‘Dood aan burgemeesters!?’ De een kan niet tegen cabaret, de ander wordt zeeziek bij een hoofddoek, een derde wil nog alleen gesubsidieerd neuken in gesloten huizen in Maastricht. Want thuis is het uiteraard altijd communiefeest. Hallo, meneer Stevaert? Valt er nog iets te schorsen in Borgloon? Of doet vrijzinnigheid er niet meer toe, in de schuimige slipstream van Katarakt?

Bron: De Morgen 15/04/2008

Ook HVV wil deze tendens niet onopgemerkt laten voorbij gaan en reageert op 21 juni met ‘Nacht van de censuur’. Meer info: http://www.nachtvandecensuur.be

Acties

Information

Geef een reactie

