Charter tegen armoede in Brusselse scholen

30 05 2008

Een eerste groep Brusselse lagere en secundaire scholen heeft het Charter over Armoede en Onderwijs ondertekend. Schoolbesturen die het document ondertekenen, verklaren zich partners in de strijd tegen armoede.


De betrokken scholen zullen nadenken over communicatie met arme ouders en werken aan de bewustwording en oplossingen inzake armoede. De scholen geven ook aan dat ze de vooruitgang van hun inspanningen op geregelde tijdstippen zullen bespreken en evalueren.

Het charter werd opgesteld door de Brusselse Lokale Overlegplatforms voor basis- en secundair onderwijs en Brusselse verenigingen waar armen het woord nemen

Advertenties

Acties

Information

One response

20 06 2008
Dirk Lagast

Op dinsdag 8 april 2008 ondertekenden een zeventigtal Brusselse Nederlandstalige scholen, en partners van het Brussels Nederlandstalig onderwijs, het Charter Armoede en Onderwijs.
Het gemeentebestuur van Koekelberg tekende dit platform niet.
Nochans engageert het gemeentebestuur zich al jaren om de schookosten te beperken : er is al langer een jaarlijkse maximumfactuur. Zwemmen wordt zo goedkoop mogelijk gehouden, door de verplaatstingen met het, gratis, openbaar vervoer te organiseren. Gemeentelijke basis ‘de kadeekes’ doet echte inspanningen om ouders te betrekken via een actieve vriendenkring en schoolopbouwwerk. De kadeekes spelen een centrale rol in de lokale buitenschoolse opvang en werken nauw samen met bijvoorbeeld Buurtsport…
Het gemeentebestuur staat achter de inhoud van het charter Armoede en Onderwijs. Maar de inhoud van dat charter staat haaks op het huidige gevoerde inschrijvingsbeleid in het Brussels Nederlandstalig Onderwijs. De kampeerbeelden getuigen dat het hiermee fout zit : niet de onmondigen of diegenen die geen middelen hebben doen mee aan dat kampeergedoe.. Ouders die in aanmerking komen voor het GOKbeleid blijven verstoken. De discriminerende periodes – en vooral de doelgroepenquota – zijn in in strijd met de filosofie van het charter : kinderen worden niet toegelaten op school en blijven aldus verstoken van onderwijs.
De leerplicht is een federale materie : de gemeenschappen dienen dan ook onderwijs te organiseren voor alle kinderen, ongeacht hun afkomst, ongeacht de taal die ze thuis spreken. De enige reden om kinderen te weigeren is dat er – materieel – geen plaats is en dat het daardoor onveilig zou zijn of dat het onderwijsklimaat niet goed zou zijn. En als er geen plaats is, moet er plaats bijkomen.
Alle kinderen moeten plaats vinden op school : Nederlandstalige kinderen moeten sowieso plaats vinden in het Nederlandstalig onderwijs (als ze dat willen !). Anderstaligen ook. Er kan alleen voorrang gegeven worden aan broertjes en zusjes van kinderen die al op school zitten, en aan kinderen die in de buurt wonen. Alle andere formules zijn discriminerend. Nederlandstalige Brusselaars weten uit het verleden wat taaldiscriminatie betekent.
Het niet ondertekenen van het Charter Armoede en Onderwijs vervolgt de lijn die het gemeentebestuur vorige legislatuur uitstippelde : het is een duidelijk signaal aan de lokale onderwijsplatforms en de hogere overheid. Pas het inschrijvingsbeleid aan ! Onze scholen moeten plaats bieden aan alle kinderen : de start van de strijd tegen armoede.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: