Rebelse media uitgestorven?

17 04 2008

Nee hoor. In 2000 richtten vier vrienden in New York het Guerrilla News Network (GNN) op. Eerst als filmmaatschappij, maar nadat hun in your face-videoclips voor Eminem de wereld rondgegaan waren, ging hun website meer door wegen. Een heus netwerk van bloggers (10.000 angry young men) sloot zich aan en ging schrijven over zaken die de traditionele media links lieten liggen of zelfs verzwegen. Brecht Decaestecker van De Morgen had een interview met Stephen Marshall, oprichter van het fenomeen.

“’Voor 2000 reisde ik voortdurend rond de wereld’, vertelt Marschall, als we hem vragen naar de ontstaansgeschiedenis van GNN. ‘Ik filmde drugspanden of neonazi’s en monteerde daar triphop of drum-‘n-bass boven. Die documentaires verkocht ik als videomagazine. CNN wilde mij een eigen kanaal geven, maar toen nam Time Warner CNN over en ging de deal niet door. Daarna werkte ik als trance-dj. Rond de millenniumwissel kreeg ik samen met een paar vrienden het idee om opnieuw video’s te draaien. Anderhalf jaar lang deden we niets anders. We wonnen de ene award na de andere. Onze video S-11 Redux waarin we de verantwoordelijkheid van de Amerikaanse regering voor de aanslagen van 11 september 2001 aankaarten, werd overal vertoond. Plots wilden de Beastie Boys, Eminem en 50 Cent dat we hun video’s maakten. Honderden jongeren surften naar onze website. Die schreven ze vol met hallucinante verhalen. Dus dachten we: ‘laten we van hen de sterren van onze site maken’”.

Marshall omschrijft de site van GNN als volgt: “We creëren een platform waarop ze zelf zowel het journalistieke als het redactionele werk kunnen doen. We hebben ervoor gezorgd dat degenen met de meest gelezen blogs de meeste macht hebben. Zij worden vanzelf de eindredacteurs. Iemand die een stuk wil schrijven, maar dat op taaltechnisch vlak niet goed genoeg kan, stuurt het eerst naar een van die veelgelezen bloggers met de vraag of die het wil nalezen en verbeteren. Zo leren die mensen schrijven. GNN is onze gift aan die gasten.

GNN heeft een kritisch en rebels imago en dat heeft zo zijn redenen. “In Noord-Amerika zijn heel wat mensen ontgoocheld in de mainstreammedia. Ze vinden dat die te veel achter de regering staan en niet genoeg kritische vragen stellen. De media hebben te weinig onderzocht of er nucleaire wapens waren in Irak en of de manier waarop de VS dat land binnenvielen wel de juiste was. Toen we de traditionele media echt nodig hadden, gaven ze niet thuis. Je kunt hen dat niet eens kwalijk nemen. Het zijn logge, commerciële bedrijven die winst moeten maken. Hun werknemers hebben een gezien. Je kunt van de mensen niet verwachten dat ze allemaal Che Guevara worden. Maar dat zorgt er wel voor dat er plaats is voor een platform als GNN.

Op de vraag op traditionele media vervangen moet worden door user generated content stelt Marshall een middenweg voor. “Ja en neen. Ik ben een professionele journalist. Ik heb het vak geleerd met vallen en opstaan. Niet iedereen kan dat, dus zal dat altijd noodzakelijk zijn. Wat wel een probleem van traditionele journalisten is, is dat ze zich vaak afschermen voor hun publiek. Daar wordt het publiek boos om. In de toekomst zullen kranten een community moeten bouwen. Zo kunnen lezers fragmenten uit artikels plukken, die op hun site kleven en ze zo een nieuw leven laten leiden. Dat gebeurt nu al massaal, maar journalisten hebben daar psychologische problemen mee. Ze aanvaarden vaak alleen commentaar van hun hoofdredacteur, maar die drinkt dezelfde frisdrank, eet dezelfde maaltijd en heeft dezelfde baas. Het is goed om uit die wereld te komen.

Bron: De Morgen 07/03/2008

Advertenties

Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: