Democratisering onderwijs blijft uit

17 04 2008

Kinderen van hogere bedienden hebben vier keer meer kans om de overstap naar het hoger onderwijs te maken dan een arbeiderskind. Dat was vlak na de Tweede Wereldoorlog zo, en het geldt nu nog steeds”. Terwijl het lager en middelbaar onderwijs de voorbije decennia stilaan gedemocratiseerd zijn, is dat voor de universiteiten en hogescholen niet het geval. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van het Leuvense Hoger Instituut voor de Arbeid (HIVA). De conclusie van het onderzoek is duidelijk: er studeren nu meer arbeiderskinderen voort dan vroeger, maar toch is er geen sprake van gelijke kansen. “Want terwijl de participatie van lagere sociale groepen is vooruitgegaan, is ook die van de hogere sociale groepen minstens evenveel gestegen”, aldus onderzoeker Steven Groenez. “Een echte democratisering zou betekenen dat de ongelijkheid tussen die groepen verkleint maar dat is hier niet het geval. Er heeft een massificatie plaatsgevonden, geen democratisering”. Zo hebben kinderen van bedienden nu nog steeds dubbel zoveel kans naar het hoger onderwijs te gaan dan arbeiders. Vrije beroepen en ondernemingsleiders hebben meer dan drie keer zoveel kans.

Maar de grootste obstakels voor een echte democratisering bevinden zich in het secundair onderwijs, aldus Groenez. ‘De expansie van de arbeiderskinderen in de middelbare scholen heeft zich vooral in het technisch en beroepsonderwijs voorgedaan. Maar precies die richtingen hebben niet als bedoeling de leerlingen op hogere studies voor te bereiden. Zolang die ongelijkheid er is, blijft de ongelijke toegang tot het hoger onderwijs bestaan.’ Vandaar dat volgens hem de sleutel tot democratisering zich in de eerste plaats niet in de universiteiten en hogescholen bevindt, maar wel in de middelbare scholen. ‘Om de ongelijke kansen in het hoger onderwijs aan te pakken, moet in de eerste plaats de strakke scheiding tussen ASO, TSO en BSO worden aangepakt, net als de ongelijke spreiding van sociale groepen tussen deze onderwijsvormen. Pas dan heeft de democratisering van het hoger onderwijs kans op succes.

Bron: De Standaard 18/03/2008

Advertenties

Acties

Information

3 responses

20 04 2008
nederkrant

Bedienden? Arbeiders? Software? Hardware? Is dit het Lingo forum of zoiets?

28 04 2008
roedi

Lingo ?

20 05 2008
Vrijdenker

Ik geloof niet dat een “democratisering” (wat dat ook moge wezen) van het onderwijs zal helpen om kinderen naar het hoger onderwijs te loodsen (als dat al een maatschappelijke doelstelling mogen wezen?). Ik geloof dat de attitude die de kinderen van thuis meekrijgen hen meer richt op een bepaalde doelstelling dan dat het onderwijs kan bewerkstellingen.

Bedoelde tekst spiegelt een toch zeer in vraag te stellen waardenoordeel voor. Alsof een academische loopbaan “waardenvoller” zou zijn dan een loopbaan als vakman. Veel “hogere” bedienden hebben een waardenpatroon dat flink voor dat van de “lageren” dient onder te doen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: