E-Diogenes over agnostisticisme

14 03 2008

Vrijzinnig humanisme en agnosticisme zijn niet hetzelfde, hoewel gelovigen deze beide stromingen vaak op een hoop gooien. In een bijdrage in E-Diogenes verheldert Jan-Pieter Everaerts voor ons wat het agnosticisme inhoudt en geeft ook aan hoe vanuit een zoekende agnostische positie de dialoog met zoekende gelovigen vruchtbaar kan zijn.

Agnosticisme houdt het inzicht in dat het menselijk verstand altijd beperkt is en dus niet toelaat alle vragen te beantwoorden, daarom sluit men ook het bestaan van een god niet per definitie uit. Godsdiensten zijn (al sinds tijden) een maatschappelijke realiteit en vervullende een functie omdat ze mensen troost bieden – daardoor verdienen ze ook ons respect, meent Everaerts.

Om een actieve samenwerking mogelijk te maken is het ook beter om de nadruk te leggen op wat ons bindt: het feit dat we – gelovig of niet – in de wereld actie kunnen ondernemen en niét zozeer nadruk te leggen op het verschil – bijvoorbeeld de overtuiging over een hiernamaals is of een lots-beschikking. Agnosten kunnen gelovige mensen eventueel ook ondersteunen in hun zoektocht naar raakvlakken via de (bemiddeling bij) interlevensbeschouwelijke dialoog.

Everaerts is ervan overtuigd dat het door met een open blik en constructieve houding naar gelovigen te stappen, eerder dan door een hardlijnse atheïstische houding, mogelijk is om samen te werken omdat duidelijk wordt dat wat ook onze uitgangspositie is, mensen zelf verantwoordelijkheid moeten opnemen om van de wereld een betere plaats te maken. HVV reageert op het constructieve artikel bij monde van woordvoerder Björn Siffer: “Zoals bij elke vorm van dialoog is het uiteraard beter om niet met getrokken messen tegenover je gesprekspartner te staan. Wie denkt dat het progressieve vrijzinnig humanisme, zoals dat door HVV wordt uitgedragen, zich nog steeds bezighoudt met het bewijzen dat god niet bestaat, die heeft een verkeerd beeld van ons. Om de boodschap van een beroemd filosoof aan Scarlett O’Hara te citeren: “Frankly my dear, I don’t give a damn.” Ook de rabiate papenvreterij behoort gelukkig tot het verleden. Een oplossing ligt volgens mij in de invulling van het begrip atheïsme. Een passief atheïsme dat zich beperkt tot het niet bestaan van god, daar krijg ik het zelf noch warm noch koud van. Voor mij is atheïsme een actieve houding waarin ik tracht het goede te doen omwille van het goede, zonder dat ik daar een god voor nodig heb. Ik kan verliefd zijn zonder god, ik kan solidair zijn zonder god, ik kan mijn geliefden begraven zonder god en ik kan nog zo veel meer zonder god. Misschien sluiten agnosticisme en atheïsme mekaar in deze benadering wat minder uit?”

Advertenties

Acties

Information

2 responses

24 03 2008
Josée Necken

“Het bestaan van een god per definitie niet uitsluiten” krijgt m.i. een gans andere betekenis naar gelang naar welke “god” hier verwezen wordt, m.a.w. of hier bedoeld wordt de persoonlijke god uit de boeken van de monotheïstische godsdiensten, ofwel een of ander filosofisch gods- of oerenergiebegrip

17 04 2008
François Braham

IS AGNOSTICISME AL NIET LANG GENOEG ?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: