Reclame op websites voor kinderen is misleidend

13 02 2008

Uit een onderzoek van de Nederlandse stichting Mijn kind online blijkt dat adverteerders gebruik maken van ‘tikfoutdomeinen’ en games om kinderen en jongeren te bereiken. Het gaat daarbij om advertenties of andere commerciële uitingen die niet als dusdanig kenbaar gemaakt worden en door kinderen niet herkend worden als reclame en hierdoor ook misleidend zijn. “Welke ‘tikfouten-domeinen’ in Vlaanderen populair zijn, is niet geweten. ‘We hebben geen gegevens of klachten over webvertising bij kinderen in Vlaanderen’, laat het Oivo [Onderzoeksinstituut voor de Verbruikersorganisaties] weten. Wel tracht het Oivo kinderen en jongeren te sensibiliseren om verantwoord om te gaan met internet. Op afzonderlijke website ww.saferinternet.be kunnen zowel ouders en leerkrachten als kinderen terecht met vragen. Aan de hand van spelletjes zoals spotm’nblog wordt op ludieke wijze gewezen op mogelijke gevaren.” Regulering vanuit de overheid is broodnodig. Maar ook het weerbaar maken van kinderen op het internet is belangrijk aangezien het onmogelijk is om kinderen weg te houden van reclame. “Media-opvoeding in het onderwijs kan meer resultaat boeken dan sites controleren want die veranderen toch voortdurend. Belangrijk is ook dat ouders hun drempelvrees overwinnen en het internet leren kennen”.

Bron: De Standaard 29/01/08

Advertenties

Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: