Katholiek onderwijs vervult informatieopdracht niet

14 01 2008

Er ontstond de laatste weken commotie toen bleek dat Mieke Van Hecke (VSKO) weigert om haar laatstejaarsstudenten te informeren over het bestaan van de vrijzinnige VUB, als één van de mogelijke instellingen voor hoger onderwijs.

HVV vindt dat scholieren niet mogen beperkt worden in hun kennismaking met onderwijsinstellingen. Hoewel het begrijpelijk is dat katholieke scholen meer affiniteit hebben met katholieke instellingen voor voortgezet onderwijs, moet het hele aanbod worden voorgesteld aan de toekomstige studenten. Een pluralistische houding betekent immers geenszins dat onderwijsinstellingen zouden verplicht worden hun eigenheid weg te moffelen, maar de voorbereidende instellingen mogen ook hun eigen voorkeur niet aan de zich ontwikkelende jongeren opleggen.

Studenten kunnen zélf best uit het aanbod kiezen en begrijpen ook, zoals departementshoofd Stijn Dhert van Groep-T in Leuven het formuleerde, dat hun voorkeur voor het keuzevak godsdienst dan wel zedenleer ook hun doorstroming naar een bepaald net mee zal bepalen.

Eerder schreef woordvoer van HVV, Björn Siffer, al een lezersbrief in De Morgen, over een gelijkaardig probleem. U leest de brief hieronder:

Respect? Graag!

Herman Van Rompuy hield tijdens een lezing in Antwerpen een warm pleidooi voor levensbeschouwelijke diversiteit in het onderwijs en de zorgsector. Als vrijzinnige humanisten zijn wij in de wolken over deze doorbraak. Eindelijk breekt een christen-democratisch politicus een lans voor het aanbieden van niet-confessionele zedenleer in het vrij onderwijs. Het vrijzinnig humanisme is een ethisch waardevolle levensbeschouwing, met zeer veel al dan niet georganiseerde aanhangers, die echter volledig doodgezwegen wordt in het vrij onderwijs. Mieke Van Hecke (VSKO) is bereid om islamonderwijs toe te laten, maar voor de ketterse vrijzinnigheid blijft het net gesloten. Weinig respectvol voor de tolerante Vlamingen die braaf belastingen betalen om het vrije net te financieren, denk ik dan. Waarom blijft het vrij onderwijs zich verschuilen achter de vrijheid van onderwijs om de meest elementaire vorm van pluralisme alle kansen te ontzeggen? En dus ook haar leerlingen de kans te ontnemen kennis te maken met andere levensbeschouwingen? Volgens mij verliest haar pedagogisch project hierdoor zeer veel kwaliteit.

Het getuigt inderdaad van respect en van vijf minuten intellectuele eerlijkheid om te erkennen dat een minimale kennismaking met andere dan godsdienstige levensbeschouwingen niet meer dan normaal is in een onderwijsnet dat zich beroept op dure begrippen als actief pluralisme en respect.

Herman Van Rompuy heeft dit goed begrepen. Wij reiken hem graag de hand.

Björn Siffer

Woordvoerder HVV
(Humanistisch-Vrijzinnige Vereniging)

Advertenties

Acties

Information

One response

18 01 2008
gust verspeelt

/Users/gustaafverspeelt/Desktop/HOOFDDOEK.doc -vermits mijn bijdrage i.v.m. de Hoofddoekkwestie blijkbaar niet kan geopend worden hierbij de kopie – groetjes. Gust Verspeelt

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: