Beloftes van De Standaard

14 01 2008

In de Standaard van 02/01/2008 konden we een stukje van hoofdredacteur Peter Vandermeersch lezen met daarin een summier overzicht van de berichtgeving in 2007. In de top 20 stond voornamelijk de formatiecrisis van 2007, gevolgd door de laatste nieuwe weetjes van Britney Spears en Beyoncé. Euforie alom bij de krant, want het wees op ‘een immense belangstelling voor het politieke bedrijf’. “Een groot deel van de mensen is wel degelijk bezig met wat er in de Wetstraat gebeurt. Politiek is niet alleen de zaak van een kransje ingewijden. Dat zoveel mensen begaan zijn met de politiek, is essentieel voor de kwaliteit van onze democratie”. Niet te vroeg op tafel springen is niettemin de boodschap. De aandacht bij de regeringsformatie alsook de berichtgeving ervan draaide bijna uitsluitend rond het communautaire, en het begrip politieke interesse omvat zoveel meer dan dat. Hopelijk kunnen we in hun top 20 van 2008 bijvoorbeeld ook politieke berichten terugvinden die sociaal-economisch getint zijn. Of toch tenminste de kritiek op het gebrek aan sociale thema’s. Voor de werking 2008 belooft de krant het volgende: “De tijd waarin journalistiek een ‘lezing’ was, waarbij de alwetende journalist zijn waarheid verkondigde aan de lezer, ligt achter ons. Journalistiek is – gelukkig maar – vooral via de site een dialoog geworden met die lezer. Die neemt deel aan peilingen en debatten, corrigeert of nuanceert bliksemsnel de berichtgeving op de site, zendt foto’s en opinies. Maar of het nu op krantenpapier of via de site is, of het nu in tekst of beeld is, een nieuwsorganisatie als de De Standaard staat of valt met betrouwbare informatie, scherpe analyse, correct duiding, slimme commentaar. Dat geldt voor politiek nieuws in binnen- en buitenland, voor alle relevant sociaal, maatschappelijk en gerechtelijk nieuws voor cultuur, wetenschap, media en milieu, voor economie en financiën, voor sport en zelfs voor faits divers. Deze redactie maakt zich klaar om die uitdaging ook in 2008 opnieuw waar te maken”.

Advertenties

Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: