Tsjevenzeverij: jong geleerd, oud gedaan

14 08 2007

Zit er dan toch een ethische restauratie aan te komen? Tijdens de kiescampagne benadrukte CD&V steevast dat de partij niet wilde raken aan de ethische wetgeving van paars. Toch pleitte JONG CD&V begin vorige maand om ‘alle gebrekkige ethische wetten van paars’ voor herziening vatbaar te verklaren.

Een en ander kadert Jong CD&V in zijn mantra van goed bestuur. “Paars stelt zelfbeschikking en uiterste autonomie voorop, zonder rekening te houden met de gevolgen van de wetgeving voor de maatschappij en de zwakkeren in onze samenleving”, dat zegt voorzitter Bert De Brabandere. De jongeren pleiten meteen voor een dubbele aanpassing van de wet. Zo moet de zogeheten palliatieve filter worden versterkt. Zo kan de arts aan wie euthanasie wordt gevraagd het alternatief van de palliatieve zorg voorleggen. Ook moet de wet een toevlucht tot sedatie kunnen voorkomen.

Dat er een probleem bestaat met de toevlucht tot (de niet gecontroleerde) sedatie, had huisarts Marc Cosyns al eerder aangeklaagd. Maar met hun pleidooi voor de versterking van de “palliatieve filter” komt de ideologische aap uit de mouw van het zogenaamde ‘goed bestuur’. Ook HVV pleit voor een substantiële verhoging van de middelen voor palliatieve zorgen.

Maar doen alsof mensen ten allen prijze eerst palliatieve zorgen moeten krijgen (om dan eventueel uiteindelijk voor euthanasie te kiezen), is een volstrekt onjuiste voorstelling van zaken. Euthanasie en palliatieve zorgen is geen of/of verhaal. Waar het om gaat is de zorg voor de lijdende mens. Als die herhaaldelijk vraagt om euthanasie, om zo uit zijn/haar ondraaglijk lijden te worden verlost, moet die vraag met respect worden behandeld.

Zoals Marc Cosyns nog onlangs stelde in een lezersbrief in De Standaard: “Mijn stelling blijft: artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners begeleiden patiënten en hun naasten bij het sterven. De omkadering van palliatieve zorg is daarbij de noodzakelijk onderbouwde steun. Euthanasie is een van de mogelijke levenseindebeslissingen binnen de omkadering van de nodige palliatieve zorg bij de stervensbegeleiding van patiënten en hun naasten.”

Advertenties

Acties

Information

2 responses

11 09 2007
Lut Madereel

Beste

Aangezien ik de mening ben toegedaan,dat je geen godsdienst nodig hebt,om een goed mens te zijn,wordt het hoog tijd dat ik me meer laat inlichten bij hen die ook die meinig zijn toegedaan,

groetjes lut

26 11 2007
marcel tack

Onze zo geroemde verdraagzaamheid komt van één kant en zal ALTIJD van één kant blijven komen. De hoop is ijdel dat de godsdienstigen van gelijk welke sekte tot verdraagzaamheid zullen komen. Jawel, de verdraagzaamheid is een heilig goed zolang het maar de anderen zijn die voor hen verdraagzaam zijn.
Het is pijnlijk vast te stellen dat er nog steeds humanisten zijn die menen dat godsdienstigen verdraagzaam zijn of het zullen worden.
De spreuk dat godsdienst opium is voor het volk is is nog zo dwaas en aftands niet zou je zo denken. Maar toch liever niet gebruiken want dan ben je ouderwets of een idealist die bij het communisme is blijven hangen.
Maar ik zeg nog altijd: “de kerk is een geduldige spin in een heel groot en complex web, nimmer geeft ze af en nimmer zal ze afgeven”. Onder de schrik voor het eeuwig leven zit oneindig veel macht en kapitaal verborgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: