Politieke campagnes doorgelicht

13 08 2007

De precampagnes (De Wever en zijn gevarendriehoek voor strikjes, de omdoping van VLD naar open vld en het daarbij horende vuurwerk, het wel erg opvallende ‘niet-campagne voeren’ van Ives Leterme,…) kondigden het eigenlijk al aan, de hetze rond de federale verkiezingen zou niet van de poes zijn. Hanengevechten, holle slogans als Ja!, open, samen werkt (maar dan niet met de Walen), eindeloos veel drukwerk, oppervlakkige vragenrondjes en weinigzeggende debatten,… we hebben het allemaal gehad. Maar daar wil ik het eigenlijk zelfs niet over hebben.

Opvallend is hoe de media zich in dit alles laat meeslepen. De ‘vershowing’ zijn we spijtiggenoeg van vorige verkiezingen al gewoon, dat bepaalde media politici ook ruwweg gaan helpen in hun campagne is zo mogelijk een brug die nog verder ligt. Zo merkt Paul Goossens in De Morgen op dat er in een vooraanstaand blad als Knack nog altijd geen kritisch artikel over Ives Leterme verschenen is, die ondertussen al drie jaar minister-president van Vlaanderen is. “Toeval, of genieten de leden van de godvrezende clan uit West-Vlaanderen en het Pajottenland van een voorkeursbehandeling, zo niet immuniteit?” Moeten zijn standaardzinnetjes zoals ‘sociaal-economische hefbomen’, ‘er is een maatschappelijk draagvlak voor’, ‘strategisch plan’, ‘pasklare antwoorden’, … dan niet op inhoud getoetst worden?

In bovenstaand geval steunt men een politicus door bepaalde dingen niét te doen. Humo lijkt met haar artikel over Freya Van den Bossche er nog een schepje bovenop te doen, namelijk het actief ondersteunen van een politieke campagne. “Vorige week prijkte op de voorpagina van Humo in al haar glorie Freya Van den Bossche, van wie we wel eens willen vergeten dat ze vice-eerste minister is van dit land”. Luckas Vander Taelen stelt zich bij deze verschijning heel in De Morgen wat vragen: “Kan het dan toeval zijn dat zij nu op de voorkant van het op één na grootste blad van het land staat of moet hier meer achter gezocht worden, bijvoorbeeld een weldoordachte campagne om haar geschonden imago te restaureren? (…) De Freyacover is niet alleen opvallend door de schitterende foto, maar vooral door het totaal ontbreken van ironiserende retouches die zowat het handelsmerk zijn van Humo”. Maar ook het interview is alles behalve een politiek interview, geen diepgravende vragen of prangende kwesties…, maar een ‘gezellige babbel onder vriendinnen’ zo u wil. Het artikel had volgens Vander Taelen net zo goed op de website van de politica kunnen geplaatst worden.

Bron: De Morgen 30/05/2007, De Morgen 28/04/2007

Advertenties

Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: