Vuilspuiterij en geld belangrijkste campagnemiddelen verkiezingen VSA

15 01 2007

Negentig procent van de verkiezingsspotjes tijdens de laatste twee maanden van de verkiezingsstrijd in de Verenigde Staten van Amerika vielen de tegenpartij aan, de meeste met halve waarheden en hele leugens. Dat meldde De Standaard.

Twee jaar geleden ging het ‘nog maar’ om 85 procent van de filmpjes. Onderzoek wijst uit dat negatieve spotjes over de concurrentie daadwerkelijk werken. Ze zijn vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat de kiezers van de tegenpartij niet gaan stemmen. De Republikeinse partij (nationaal, niet de individuele kandidaten) spendeerde bijna 42 miljoen dollar aan spotjes die Democraten aanvielen en 5 miljoen aan spotjes die de eigen partijgenoten verdedigden. Bij de Democraten liggen de cijfers lager, al is de verhouding ongeveer dezelfde. Bovendien heeft wie meer geld heeft, meer kans om verkozen te worden.

Gelukkig hebben we, nu de Democraten zowel het Huis van Afgevaardigden en de Senaat bezetten, kunnen vaststellen dat de Amerikaanse kiezers zich voor hun stem ook nog op  (kritiek op) het beleid baseren.

Advertenties

Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: